Monday, August 17, 2015

Akikah Untuk Alya

Kurang daripada 2bulan lagi kita akan menyambut hari raya Qurban. Hajatnya nak buat akikah untuk Alya. Raya Qurban nanti Alya dah 10bulan. 2 orang anak sebelum nie buat 1 minggu selepas kelahiran. Kali nie disebabkan masalah budget terpaksa tunda sampai sekarang. 

Pernah dengar ceramah dalam radio IKIM cakap, sepatutnya selepas je disahkan hamil, ibu bapa perlu terus merancang untuk menyimpan duit untuk menjalankan ibadat akikah untuk si anak. Kita lebih senang untuk membeli barang2 keperluan bayi yang lain berbanding perbelanjaan akikah. Betul jugak kan. Kalau dari awal hamil hingga bersalin kita dah mula kumpul duit, mesti duit untuk majlis akikah anak dah cukup. Majlis akikah tak semestinya macam majlis akikah artis2 yang memakan belanja beribu2, cukuplah sekadar apa yang disunatkan sahaja. Tapi kalau duit dah terlebih apa salahnya kan. Terpulang kepada kemampuan individu.

Saya berselisih pendapat jugak dengan suami untuk akikah anak ke 3 kali ini. Saya dah lama berhajat untuk melakukan ibadah akikah ini melalui ezQurban. Sebelum nie saya pernah melakukan ibadat korban melalui ezQurban. Dan saya rasa ezQurban adalah badan bukan kerajaan yang sesuai dan bagus dalam urusan korban dan akikah. Dan faktor utama saya memilih ezQurban sebagai wakil korban dan akikah saya adalah kerana saya yakin bahawa daging korban atau akikah itu akan diagihkan kepada orang selayaknya iaitu fakir miskin.

Kalau ikutkan suami, dia nak lakukan akikah dikampung sahaja. Tapi pada pendapat saya, kalau buat dikampung, orang yang akan terima agihan daging korban atau akikah bukanlah golongan fakir miskin sahaja tetapi mungkin golongan orang senang yang saya rasa kalau dia nak beli kambing seekor pun tak menjadi masalah dan boleh beli bila2 masa sahaja. Kalau nak dibandingkan dengan penduduk kemboja atau lain2 negara yang dipilih oleh ezQurban, mereka mungkin jumpa 'daging' setahun sekali sahaja. Sebab itu saya memilih ezQurban sebagai wakil saya. Untuk maklumat lanjut berkaitan ezQurban boleh singgah di EzQurban.

Jom ramai2 kita ber 'korban'  atau ber'akikah' bagi yang belum laksanakannya. Semoga kita dirahmati Allah selalu.

No comments:

Post a Comment

AddThis