Wednesday, September 23, 2015

Benarkah Set Penyusuan Shaklee Tidak Berkesan?

"Saya pun makan set menyusu shaklee tapi susu tak banyak pun? Tak berkesan untuk saya.."

Bila saya berkongsi dengan rakan fb tentang milkbooster yan saya amalkan, inilah feedback yang selalu saya terima.

Benarkah Set Penyusuan Shaklee Tidak Berkesan?

Set Penyusuan Shaklee bukan calang2 milkbooster ye.. Sebenarnya saya tak berapa suka kenalkan set penyusuan Shaklee sebagai milkbooster. Yup, "milkbooster" mungkin betul kalau dirujuk kepada Alfalfa complex. 

Alfalfa complex  merupakan  sejenis galactogogues  yang telah digunakan secara turun temurun untuk menambah susu ibu tetapi untuk supplement lain dalam set penyusuan shaklee macam tak sesuai je kita panggil "milkbooster"

Set penyusuan shaklee yang terdiri daripada ESP, Vita C Sr, B Complex, Ostematrix, Vitalea dan alfalfa complex lebih kepada memastikan ibu2 mendapat nutrisi lengkap, sentiasa bertenaga, kurang stress dan faktor2 ini bersama2 dengan konsep demand and supply akan membantu membanyakkan susu ibu.

Kenapa Set Penyusuan Shaklee tidak berkesan untuk ibu2?

Sebelum saya bagi jawapan, ibu2 jawab dulu soalan saya dengan jujur?

1) Ibu2 patuhi tak konsep demand and supply

Semakin banyak menyusu atau mengepam, makin banyak susu dihasilkan.

2) Berapa liter air yang ibu minum setiap hari?

Ibu menyusu perlu minum air kosong (sebaiknya air suam) secukupnya dalam 2-3liter sehari. 80% daripada komposisi susu ibu adalah terdiri daripada air.

3) Adakah ibu makan makanan berkhasiat dan secukupnya?

Ibu menyusu perlu makan banyak dan berkhasiat. Terlalu taksub untuk kurus selepas bersalin akan mengganggu penghasilan susu ibu.

Bacaan Lanjut: Panduan Pemakanan Ibu Menyusu

4) Adakah ibu mendapat rehat dan tidur yang berkualiti?

Kurang tidur dan rehat yang cukup akan menyebabkan stress dikalangan ibu2. Stress akan merencatkan perembesan hormon prolaktin yang diperlukan dalam penghasilan susu ibu. Hormon oksitosin juga akan berkurang jika ibu2 stress dan menggangu pengaliran susu ibu yang baik ketika menyusu atau mengepam.


Ibu2 dah dapat jawapan kenapa set penyusuan Shaklee tidak berkesan untuk ibu2?

Yang paling penting adalah usaha untuk mematuhi konsep demand and supply. InsyaAllah, set penyusuan shaklee membantu ibu2 untuk membekalkan susu ibu secukupnya untuk si kecil.

Klik Untuk Order: Set Menyusu Lengkap

Hubungi saya untuk maklumat lanjut : 

ZARIDA ZAKARIA
Shaklee Independent Distributor
No ID: 1070721
6013 2862949
zaridazakaria@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

AddThis