Wednesday, November 11, 2015

Pecah Ketuban: Wajib ke solat lagi?


Flashback 4tahun lepas..

Saya kembali bekerja selepas cuti bersalin anak pertama selama 3 bulan. Macam biasalah. Soalan pertama yang ditanya, sakit tak bersalin?

Opkos la sakittttt sangat. 

Kalau nak diimbau kembali saat sakit tu, memang tak boleh dibayangkan. Masa tengah sakit kontraksi tu hanya Allah yang tahu macam mana rasanya. Sehinggakan saya cakap kat suami sambil menangis2, "sayang taknak bersalin..biarlah baby tak keluar pun.."

Saya dah mula rasa kontraksi sejak kandungan 8bulan lagi. Kalau buat CTG mase check up bulanan, mesti orang ingat baby dah nak keluar dah. Masa check up terakhir sebelum bersalin, bacaan CTG menunjukkan kontraksi kuat dan kerap. Kebetulan Dr Fidak ada kes mase check up terakhir kami, jadi keputusan CTG dirujuk kepada doktor pakar lain. Melihat kepada bacaan CTG yg 'beriya' je tu, doktor tersebut arahkan saya untuk terus admit pada hari yang sama.

Yang kelakarnya, bila Dr Fidak buat Vaginal examination, jalan baru terbuka 1cm dan serviks pun tebal lagi. Perjalanan masih jauh katanya. Tapi disebabkan dah admit, Dr Fidak suruh tinggal diwad untuk pemantauan. Selepas lebih 12jam, masih takde tanda jalan nak terbuka. Saya cakap kat doktor, induce jela alang2 dan masuk wad kan (konpiden jekan ;)). 

Selepas solat subuh, Dr bagi pessari prostin untuk lembutkan serviks. Terlebih dahulu Dr dah ingat tentang kesakitan yang bakal saya terima. Tak lama selepas ubat dimasukkan, air ketuban pecah. Masa nie dah ade 'show' (darah). Ditambah lagi midwife selalu buat VE, lagi banyak darah keluar. Setiap kali kontraksi, setiap kali itulah saya akan menjerit menangis2 minta suami urut dibelakang pinggang. Tengok kepada graf CTG pun buat saya rasa makin sakit..huhu..

Selesai solat Zohor suami sediakan bekas air untuk bersihkan darah2 ditubuh saya. 

Saya: nak buat apa susah2 nak bersihkan sayang? 
Suami: Nak solat mestilah kena bersih..selagi tak bersalin selagi tu kena solat.
Saya: abang nie..macam mane nak solat? sayang kan tengah sakit nie..(Sambil menangis menahan kesakitan)
Suami: kalau tak solat camne sakit nak hilang. Kena lah solat, baru sakit hilang..( pandai pujuk kan..)

Selesai berwudhuk dan tukar pakaian bersih, saya terus solat sambil duduk berlunjur diatas katil. Semua suami yang siapkan. Saya dah tak mampu nak bergerak2 kerana terlalu sakit. 

Suami betulkan kedudukan katil supaya mengadap ke arah kiblat. Kesakitan masih kuat sepanjang saya solat. Kalau difikir ikut logik akal, kesakitan  tu dah tak tertanggung. Rasa nak menjerit sekuat hati tetapi saya bertahan jugak untuk menyempurnakan solat selagi boleh.

Sejujurnya saya tak terfikir pun nak solat kerana dah sakit nak bersalin. Tambahan pula dah ada 'show' kan. 

Kesakitan akibat kontraksi makin kuat sehingga akhirnya saya minta suntikan epidural. Alhamdulillah, selepas diberi suntikan epidural kesakitan terus hilang sehinggalah baby keluar.

Kembali kepada soalan saya tadi, 

Pecah Ketuban: Wajib ke solat lagi?

Selagi tak bersalin, selagi itulah solat itu wajib.Pecah ketuban atau 'Show' tidak menggugurkan kewajipan solat. 'Show" bukan darah nifas. Darah yang keluar selepas bersalin barulah darah nifas dan wanita tidak boleh solat sehingga darah nifas kering sehingga maksimum 60 hari.

Sebelum solat, darah perlu dibersihkan dan pakaian perlu ditukar jika terkena najis. 

Bila dikenang kembali, saya sangat bersyukur dikurniakan seorang suami yang sangat menjaga solat saya bukan sahaja ketika saya sakit malah setiap masa sentiasa bertanyakan "sayang dah solat?". 

Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment

AddThis