Tuesday, April 21, 2015

RAWAT RUAM PANAS BAWAH PAYUDARA TANPA BAHAN KIMIA



Dah lame sebenarnya nak kongsikan testimoni sendiri berkaitan ruam panas bawah payudara nie, tapi asyik bertangguh je.. Saya dapat ruam nie masa Malaysia dilanda musim panas yang membahang tu..tak silap awal bulan Mac..mane taknye kan..badan asyik berpeluh sampai bahagian bawah payudara merah2 dan gatal2.

Biasanya kalau ada merah2 atau gatal di bahagian tu, mungkin ada jangkitan kulat (fungus). Kalau di hospital doktor akan kasi krim antifungal Miconazole. Untuk kegatalan yang biasa doktor akan bagi krim Calamine. Tapi semua tu takde pun kat rumah. Yang ada krim HERBAL BLEND Shaklee je..krim nie multipurpose..jadi saya cuba sapu kat tempat merah2 tu..Alhamdulillah, dalam 3hari camtu merah2 dan gatal2 hilang.

Herbal blend dirumus khas daripada bahan2 semulajadi yang selamat dan berkesan.

Selain sapu herbal blend, saya juga amalkan tips2 di bawah:

1) kerap mandi
2) kerap tukar baju dan pilih baju yang menyerap peluh
3) duduk dibawah kipas

Baca lanjut tentang ruam panas...

Ruam panas :

(1) Juga dikenali sebagai ruam gatal berbintik kecil dan merah (Prickly Heat atau Miliaria) (2) Berlaku dalam keadaan panas dan lembab lebih-lebih lagi jika anda memakai pakaian yang tebal. 
(3) Paling biasa berlaku di kalangan kanak-kanak, walau bagaimanapun, individu yang aktif, bayi yang baru lahir di dalam incubator dan pesakit demam yang terlantar di atas katil sepanjang masa juga boleh mendapat ruam panas ini.

Tanda dan Gejala

(1) Ruam panas kelihatan seperti bintik-bintik kecil yang dikelilingi oleh zon kulit yang merah. Ia biasanya berlaku pada bahagian badan yang dilindungi pakaian, seperti bahagian belakang, abdomen, leher, bahagian atas dada, celah ketiak dan akan berkurangan dalam beberapa hari. Di antara tanda-tanda dan gejala yang biasa adalah:

(2) Dalam bentuk yang teruk, ruam panas boleh menganggu mekanisma aturan pengeluaran haba badan (pengeluaran peluh) dan boleh menyebabkan demam, kepenatan akibat kepanasan dan malahan boleh menyebabkan kematian.

Rawatan

Beberapa ubat yang boleh digunakan:

Losyen Calamine boleh menyejukkan dan menyamankan kulit.
Cubaan penggunaan antiseptik topikal seperti Hexachlorophene boleh mencegah ruam-ruam ini dengan sempurna.

Pencegahan

(1)  Pakai pakaian jenis kain kapas yang longgar.
(2) Elakkan peluh berlebihan. Bahkan jika ini boleh dilakukan walau hanya beberarapa jam setiap hari, ianya mampu memberi kesan yang ketara. Contohnya, berada di dalam bilik yang berhawa dingin untuk beberapa jam sehari. Mandi dengan air yang sejuk bagi mendinginkan kulit dan mampu mengelakkan peluh.

Sumber: http://www.myhealth.gov.my/index.php/dewasa/penyakit/ruam-panas

Pilihan ditangan anda.

Kimia atau semulajadi

Klik untuk order: Herbal Blend

Hubungi saya untuk maklumat lanjut : 


ZARIDA ZAKARIA
Shaklee Independent Distributor
No ID: 1070721
6013 2862949
zaridazakaria@yahoo.com

FB : Zarida Mom & Baby Shoppe

3 comments:

  1. Herbal blend ni memang best dan selalu digemari ramai. Kerana manfaatnya kepada sesiapa sahaja yang terkena masalah kulit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A ah..betul tu..multipurpose cream. Untuk anak2 pun saya suka sapu Herbal blend je kalau naik rashes kat badan diorang..lebih selamat berbanding steroid cream :)

      Delete
  2. Assalamualaikum Berapa ya harganya?

    ReplyDelete

AddThis