Monday, November 24, 2014

Sakit Telinga Datang lagi!!!

Pagi semalam (23/11/2014) Athirah mengadu air masuk dalam telinga masa mandi..lepas tu dia mintak kuarkan air tu..saya pun pergi ambil cotton bulk untuk bersihkan telinga dia..tak lama lepas tu dia mengadu sakit telinga kat abah dia..padahal saya hanya bersihkan bahagian luar je..dah lama tak bersihkan telinga dia sebab orang cakap tak elok selalu bersihkan telinga budak2 nie, sebab sebenarnya tahi telinga tu jadi peling untuk dia..pastu merangek2 nak mintak letakkan ubat...dah la memang takde ubat telinga pun kat umah tu...lame jugak dia merengek..dari tengahari sampai ke petang..ata last pukul 6 petang baru bawak dia pergi klinik.

Bila doktor periksa telinga dia, doktor cakap ada tahi telinga keras dalam telinga dia..sampai gegendang telinga pun tak nampak...doktor bagi syrup paracetamol untuk tahan sakit dan ubat titis telinga yang mengandungi Dexamethasone (steroid) dan neomycin (antibiotik) untuk cairkan tahi telinga yang keras tu..balik je rumah Athirah tiba2 cakap taknak letak ubat..dia cakap sakit..tapi saya paksa jugak sampai dia nangis..

Klik Untuk Order: Nutriferon

Lepas tu saya kasi 1/3 sachet Nutriferon..Dia memang suka makan nutriferon tu..cepat je bukak mulut..pastu dalam susu dia saya letak minyak habbatus sauda sebab omegaguard kat rumah nie dah abes. Habbatus sauda nie jugak mempunyai sifat anti-inflamasi dan antibiotik...Syrup paracetamol saya tak bagi pun sebab memang tahu dia takkan minum.

Klik Untuk Order: Omegaguard


Malam tu tiba2 suhu badan Athirah naik..saya memang dah jngka dah..tambah2 lagi masa singgah solat kat masjid dia terkena hujan..ditambah lagi dengan jangkitan kat telinga tu mesti la suhu badan dia naik kan..saya cuba untuk sponging..tapi kali ni dia mengamuk cakap taknak..sebelum nie ok je..balut badan dengan kain basah pun ok je..tp malam tu dia nangis taknak kena balut..cakap dia tak demam...menjelang pagi badan dia makin panas..risau saya dibuatnya..saya cube untuk lap2 je badan dia sikit2...bangun pagi Alhamdulillah suhu badan dah turun..tunggu nak sihat sepenuhnye je..Bila tanya nak letak ubat titis telinga tak..dia cakap taknak..dah tak sakit dah..huhu..boleh percaya ke??..pasni kena paksa jugak la letak ubat titis tu..at least kena titis tiga hari.

Hubungi saya untuk maklumat lanjut : 



ZARIDA ZAKARIA
Shaklee Independent Distributor
No ID: 1070721
6013 2862949
zaridazakaria@yahoo.com
FB : Zarida Mom & Baby Shoppe

No comments:

Post a Comment

AddThis