Monday, March 16, 2015

Cara Elak Susu 'drop' Di Bulan Puasa

Bulan Ramadhan akan tiba tak lama lagi..Ibu2 dah bersedia untuk menjalani ibadah puasa semasa menyusukan???

Walaupun Islam memberi keringan kepada ibu2 menyusu untuk tidak berpuasa di Bulan Ramadhan, saya pasti ramai yang tak mahu lepaskan peluang untuk meraih pahala berlipat kali ganda di bulan yang penuh dengan rahmat dan keampunan Allah ini.

Disini saya kongsikan tips / cara elak susu 'drop' di bulan puasa:

1. Minum banyak air: Minum air 3liter antara waktu berbuka sehingga imsak.
2. Makan makanan yang seimbang ketika berbuka dan bersahur. Sahur adalah amat penting. Pastikan hidangan lengkap dengan karbohidrat, protein, serat dan mineral.
3. Niat dan sentiasa positif: Niatkan menyusukan anak kerana Allah. Fikirkan bahawa susu sentiasa cukup untuk anak. Elakkan stress dan susukan anak dengan tenang dan berzikir.
4. Jadual mengepam yang tetap: Mesti konsisten mengepam agar pengeluaran susu sentiasa ada. Lagi kerap payudara dikosongkan, lagi banyak susu dihasilkan (demand & supply).
5. Ambil Supplemen: Ambil supplemen untuk melengkapkan nutrisi harian dan membantu untuk membanyakkan susu badan.

Klik Untuk Order: Mighty 3 Gem

Saya mempunyai pengalaman sendiri menyusukan anak ketika berpuasa. Minggu pertama puasa, saya masih dalam tempoh cuti bersalin..masa tu anak ke 2..Saya baru je kenal Shaklee mase nie..supplemen yang saya ambil ESP dan Alfalfa sahaja..

Bila tibe bulan puasa, rase teruk sangat..tengahari dah tak larat..lembik je...Lepas tu, upline Shaklee saya mesej tanya khabar..jadi saya mengadu la tak larat sangat berpuasa sambil menyusu..dia cadangkan untuk ambil set mighty 3 gem nie...ESP, Mealshakes dan performance drink.


Alhamdulillah..memang ketara sangat bila ambil set mighty 3 gem nie...saya ambil selepas sahur..Walaupun menyusukan anak secara terus (direct feeding), saya masih kekal bertenaga sampai ke petang...Alhamdulillah:)).


ESP- Protein soya yang membekalkan tenaga dan memberi rasa kenyang lebih lama. Mempunyai indeks glisemik yang rendah dimana tenaga dibebaskan perlahan-lahan didalam badan.


Meal Shakes- Minumam multivitamin dna multimineral untuk melengkapkan nutrisi harian.


Performance Drinks- Minuman isotonik yang kaya dengan elektrolit yang mengekalkan bendalir dalam badan dan mengelakkan dehidrasi semasa menyusu di bulan puasa.


Ikuti juga perkongsian daripada Puan Farah wahida bagaimana beliau tambah susu badan  dari 2 oz --> 7-10 oz untuk 1 sesi mengepam dalam tempoh 2 minggu sahaja...Mane tahu kot2 ibu2 boleh jadikan panduan untuk simpan stok EBM untuk bulan puasa nanti.



Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.
Klik Untuk Order: Set Menyusu Lengkap


Hubungi saya untuk maklumat lanjut : 
ZARIDA ZAKARIA
Shaklee Independent Distributor
No ID: 1070721
6013 2862949
zaridazakaria@yahoo.com
FB : Zarida Mom & Baby Shoppe

No comments:

Post a Comment

AddThis